Werkt MVO?  Dat was het eenvoudige uitgangspunt van het forum in Gent. Zijn ondernemingen die duurzame waarden in hun bedrijfsstrategie integreren goed door de crisis gekomen?  Of, meer nog, staan ze sterker dan hun concurrenten? De algemene indruk uit de presentaties was dat dit inderdaad waar is. Twee Kempische bedrijven stalen de show met hun presentatie.

Bouwbedrijf Beneens uit Olen is een algemeen bouwbedrijf dat ook specialiseert in winkel-, horeca-, kantoor- en binnenhuisinrichting en een sterke afdeling buitenschrijnwerk heeft. Maar de familieonderneming staat ook bekend als een van de pioniers op het vlak van duurzaam bouwen.  Zaakvoerder Karel Beneens en zorgsystemencoördinator François Peeters:  “Voor ons is maatschappelijk verantwoord ondernemen goed zijn in goede dingen doen. Ik vind het mijn verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat onze activiteiten met  een zo beperkt mogelijk impact op mens en milieu gepaard gaan. Zo bouwen we zoveel mogelijk met duurzame materialen, hebben we een van de meest strenge interne recyclagesytemen in de sector en hebben we al onze processen geoptimaliseerd naar een zo efficiënt mogelijk energieverbruik toe. En dat werkt: ik kan tot op de euro berekenen wat dit ons bespaart. Hierdoor kunnen we ondanks onze hoge loonkost en de strenge kwaliteitseisen die we onszelf stellen toch competitief blijven. ”

Glacio-IJsboerke is een van de grootse werkgevers van de streek en de trots van de Belgische ijsindustrie.  CEO Peter Janssen is iemand die ver vooruit denkt: “Onze verantwoordelijkheid stopt niet bij het maken van goede ijsjes. Ze reikt veel verder: naar onze werknemers, hun families, maar ook onze leefomgeving. Als ondernemer creëert men welvaart voor zijn omgeving – dat is de essentie. Wij proberen die welvaart op een verantwoorde en ook aangename manier te creëren en te zorgen dat dit binnen vele jaren ook nog kan. Duurzaamheid is voor ons strategisch plannen op zeer lange termijn.” Peter Janssen hield op het forum ook een sterk maatschappelijk geëngageerd pleidooi en hamerde op het belang van de maakindustrie voor  Vlaanderen en hamerde op het belang van ondernermerszin bij jongeren. “Misschien moet men in de scholen maar eens een vak ‘ondernemen’ invoeren”, stelde Janssen.

Naast Karel Beneens en Peter Janssen kon ook Wouter Torfs, CEO van de gelijknamige schoenketen op veel bijval rekenen.  Bij een bedrijf waar men graag komt werken, komt men ook graag winkelen, stelde Torfs.

Een ander Kempisch gezicht op het forum was Gelenaar  Hans Verboven, MVO-specialist verbonden aan de Universiteit Antwerpen. Verboven helpt bedrijven zoals bouwbedrijf Beneens om hun MVO-visie naar bedrijfsstrategie en marketing te vertalen. Verboven vindt ook dat er meer ondernomen moet worden. “We moet de jongeren op de schoolbanken overtuigen dat ze zelf initiatief moeten nemen en een zaak starten. En als ze falen, moeten we ze ook verder helpen want niet alles lukt van de eerste keer. Wouter Torfs, Karel Beneens en Peter Janssen delen een zelfde passie voor ondernemen en dragen die ook aan jongeren uit. Ze zijn authentieke en succesvolle voorbeelden waaraan jongeren zich moeten spiegelen.”

Het MVO-forum in Gent werd bijgewoond door tweehonderd deelnemers uit het bedrijfsleven, de non profit sector, de overheid en de academische wereld. 

Bron: http://www.madeinkempen.be/nieuws/glacio-ijsboerke-en-bouwbedrijf-beneens-kempische-trendsetters-in-duurzaamheid/